torsdag 25 augusti 2011

Boktips: Lökar & knölar

Dags för ett boktips igen, för just nu finns det plötsligt inte mycket fägring alls att visa från min trädgård. Mer om det strax.

Lökar & knölar, vilken underbart nördig titel! Mitt yngre och coolare jag hade antagligen inte trott att det var sant om jag kunnat se mig själv i en framtidsvision sitta och sucka lyckligt över en bok i detta ämne... Men så blev det ju i alla fall, och idag är jag en äkta trädgårdsnörd och gillar det. Tror helt klart att nördar har roligare än icke-nördar! :)


Denna bok av Lena Månsson kom ut i våras och är en rejäl faktasamling för den som vill veta mer om lökväxter, med en omfattande katalogdel på slutet. Det är också en kärleksförklaring till dessa små torra bruna knölar som betyder så mycket för oss här uppe i Norden. Vad vore våren utan den ivriga väntan på att vintergäck och snödroppar ska titta upp ur drivan? Det är också lökar som höstkrokus och tidlösa som är sist ut att blomma, så man kan säga att de både börjar och slutar säsongen.

Bästa behållningen av boken är alla tips på lökar som sällskap till perenner. Tulpaner gillar att ha det torrt på sommaren och funkar därför utmärkt i solrabatter där deras blomning efterträds av tex lavendel, lammöra, malört och andra soldyrkare. Vintergröna växter ser ofta lite trista ut i början av våren och kan piggas upp i sällskap av ett gäng färgglada lökar. När de blommat över har den vintergröna kommit igen och de nedvissnade lökbladen döljs lätt under deras grenar. Lökar kan trivas var som helst i trädgården: sol och skugga, på friland och i kruka, torrt och fuktigt. Det finns en lök för varje ställe! Till och med stenpartiet faktiskt, där trivs tydligen småtulpaner alldeles utmärkt.

Ja, det märks att det är en annan nörd som skrivit den här boken! Med värme och engagemang blir man lotsad genom lökarnas värld, och det är inte tråkigt en sekund. Och den passar ju alldeles utmärkt att läsa just nu för den som inte bestämt sig för vilka vårlökar man ska satsa på. (Utgiven på ICA bokförlag, bild lånad från  Adlibris.)

Och boktips kanske det alltså blir mycket mer av den närmaste tiden, för från och med idag är min trädgård en byggarbetsplats och inte lika rolig att skriva om. Har väntat på och gruvat mig för denna dagen så länge, men nu är det mest skönt att det äntligen är igång. Även om det kommer att se bedrövligt ut ett tag...  Dock är det helt rätt tid att bygga på, för när de efterlängtade små lökarna äntligen tittar upp, ja då är allt klart och vårsäsongen i trädgården tack och lov ohotad. Dessutom är jag glad att killarna som satte upp byggnadsställningarna lyssnade på mig i morse och förstod hur viktigt det är för mig att de är rädda om häck och plantor närmast huset. Inte minsta gren hade de knäckt!

Nä, nu kör vi!

Kram från byggprojektledaren
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...