söndag 21 augusti 2011

Dagg och drakmynta

Solig söndagsmorgon i trädgården och jag och katten har just varit ute en stund och bara njutit av glittrande dagg och den klara sköna luften. Jag har också dokumenterat mina senaste nykomlingar från trädgårdsgillet igår, två stora fina plantor av vit drakmynta. Den har stått på min önskelista länge, och ännu mer sen Anna med bloggen Goda stunder-Tokiga idéer visade en så fin bild och skrev så vackert om den i ett inlägg tidigare i somras. Tack för inspirationen Anna! 























Jag har en rabatt i halvskugga under ett av plommonträden där jag saknat sensommarblomning. På försommaren blommar kaukasisk förgätmigej och blekgul sockblomma där, och därefter allium samtidigt som fyra stora vitkantade funkior växer till i slutet av juni. Men därefter... ingenting! Jag har funderat på vad som skulle passa, och igår när jag sprang på de där frodiga exemplaren av vit drakmynta hos Cedergren & Co, en av plantskolorna som var med på trädgårdsgillet, slog jag till direkt. (Herregud, vilket utbud av klematis de har! Måste åka till Helsingborg någon gång och spana in dem på plats). Grävde ner dem i går kväll medan myggen attackerade från alla håll, och nu står de där. Tycker det blev riktigt fint, och det är så kul när en idé man filat länge på förverkligas och blir som man har tänkt sig!



Efter en stund kom Tage också ut och ville vara med, och då blev det lite mer action! Han har en förmåga att komma med på bild även när det inte är planerat, och ja, ni kan själva nog räkna ut vad som hände sekunderna efter att nästa bild togs...


...det får bli fler bilder på mina blommande korgar en annan gång, helt enkelt.

Denna morgon har jag också blivit glatt överraskad av ett jättefint inlägg av Anna med härliga bloggen Vita rosor och förgätmigej. Anna och jag har varsin liten kille med samma bus-potential, så vi har en hel del erfarenheter av trädgårdshyss att dela. Hon kontaktade mig häromdagen för att fråga om hon fick låna några av mina bilder, men aldrig hade jag väl kunnat ana att hon skulle använda dem till ett helt inlägg där hon tipsar om min blogg. Tack snälla Anna för att du uppmärksammar den så här fint! Och välkomna ni som hittar hit via Anna.

Ha en skön söndag allihop med en extra hälsning till er som ska på bloggträff i Kristianstad idag. Jag är med er i tanken! Kram från
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...