måndag 22 augusti 2011

Skuggspel i solrabatten


Tack sommaren för att du bestämde dig för att komma tillbaka en stund! Att få komma hem efter en seg måndag på jobbet och mötas av de härligaste skuggspel i kvällssolen, det är ju sånt som får en på bättre humör direkt.

Det är kul att leka med skuggor i bilder, tycker jag. Ser ni fågelbadet som svävar likt ett flygande tefat över bilden ovan?


I kväll föll många vackra skuggor över min solrabatt i östra delen av trädgården, den som går mellan pergolan och uteplatsen, och det blev en hel drös med bilder! Där är det ganska gassigt och varmt, och där samsas min lilla köksträdgård i pallkragar med soldyrkarna i den blåa rabatten. I entrén in till uteplatsen har jag en rosenbåge gjord av armeringsjärn, och det rostiga går igen lite varstans här. Över jordgubbslandet till exempel, där vi fäste bärnäten över dessa böjda järn i somras när skatorna var som ivrigast. (Och minsann kom inte skuggan av min kjol också med i ett hörn av bilden!)


Vackra elefantgräset inramat av armeringsmatta, och strax intill sjunger bolltistlarna på sista versen.


Lite bling i kryddlandet där den grekiska basilikan har fått gå i blom.


Brokbladiga salvian är som gjord för att fota i kvällssol!


För att inte isopen ska mangla den japanska malörten fullständigt har vi stängt in den bakom ett litet grått staket, som går i färg med den grå graniten som kantar rabatten.


Mera rost! På helgens Trädgårdsgille i Landskrona fann jag denna rostiga boll på pinne som ropade efter mig! Nu står den rund och fin bland bolltistlar och anisisop. Fin skugga har den också! Från Bostället Sköna Ting, där jag för övrigt lätt kunnat göra av med en förmögenhet... 



Och här på lite längre avstånd har peroviskan fått komma med på ett hörn också. Söta betonghjärtat har jag fått av mamma. På armeringsmattan bakom skulle det ha klättrat en murgöna, men den gav upp och kastade in handduken i vintras.


Efter denna soliga fotosession var jag på avsevärt bättre humör, och detta trots att gräsklipparen lade av mitt i klippningen. Istället blev det fika, hallonsaft och denna smarriga tårta som knastrade dödsskönt mellan tänderna. :)

Nu håller vi tummarna för att sommaren stannar ett litet tag till!

Kram från 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...