torsdag 15 september 2011

Ett efterlängtat återseende

Idag har jag haft besök av Johanna Löwenhielm från Löwenhielm Trädgård och Form. Vi har inte setts på flera år så det var ett mycket glatt återseende! Hon har bott på annan ort ett tag och har just kommit tillbaka till Skåne, och det är jag glad för.

Den andra hösten här i huset, när vi i mer än ett år förgäves försökt hitta nåt bra ställe att börja på för att strukturera upp vår vildvuxna trädgård, bestämde vi oss för att ta hjälp med att göra en trädgårdsplan. Jag hittade Johanna via en annons i Sydsvenskan och ringde upp henne. Hennes företag var då alldeles nystartat och jag var ju trädgårdsnybörjare så frågan är vem av oss som var ivrigast att sätta igång? Johanna gjorde en ritning åt oss med växtförslag i olika zoner som vi har utgått från sedan dess. På vissa ställen, och särskilt i början, följde vi den slaviskt men efter hand som trädgårdssjälvförtroendet har vuxit har fler och fler utvikningar gjorts. Men fortfarande är grundstommen som Johanna ritade den som gäller. Vill ni se den kan ni titta här.

Nu var det fem år sedan hon var här senast, även om vi setts då och då under åren och hållit kontakten via mail. Vi har båda hunnit få barn och har bara fått mer och mer gemensamt, och idag räknar jag Johanna som både trädgårdsrådgivare och vän. Tänk vilken lycka att kunna kombinera detta i en och samma person! Det var så roligt att få visa upp trädgården med allt som hänt sen hon såg vårt igenvuxna kaos senast, och så kul att gå tillbaka i minnet och fundera på hur vi tänkte vid vårt allra första möte.


























Idag fick jag en massa bra tips till min nya rabatt som ska växa fram till våren och pryda framsidan av huset, och nu vet jag precis hur jag ska börja. Och en massa andra saker som jag inte visste i morse! Vi gick också igenom den gamla ritningen, tittade på hur det blivit eller inte blivit, letade upp växtbeskrivningar från min osorterade burk med inköpslappar, drack kaffe och hade en allmänt mysig stund. Så tack Johanna för idag!

Behöver någon av er bloggläsare, eller kanske nån ni känner, hjälp att planera er trädgård eller rådgivning kring något trädgårdsproblem kan jag varmt rekommendera Johanna. Och tycker ni skåningar att hennes namn klingar bekant så har ni kanske läst Metro Bostad Skåne, där hon regelbundet medverkat som trädgårdsskribent.

Nu ikväll regnar det igen, vindarna viner och det är så mörkt,så mörkt. Dags för tekopp och värmeljus, men först en fråga hur många av er som beställt lökar från odla.nu som fått era paket? Börjar känna mig grymt otålig, men det är väl logiskt att vi längst ner i söder får våra sist...

Kram från

6 kommentarer:

  1. Jag tycker att det är toppen att få trädgårdshjälp av någon kunnig person. Och så fint att det mynnade ut i en vänskap er emellan. Jag har funderat flera gånger på att få hjälp med utformning av vår framsida. Kanske dax att ta tag i det...

    Jag väntar också på lökar från odla.nu och satte hoppet på leverans denna veckan men det ser mörkt ut tycker jag. Hmmmm...nästa då?

    Hälsar Åsa

    SvaraRadera
  2. Jag anlitade en trädgårdsmästare för några år sedan, jag behövde hjälp med att 'våga sätta spaden mitt i gräsmattan:))'. Sedan gjorde jag som du och följde planen i början, men nu har jag utvidgat och gjort flera egna rabatter. Roligt att du delar med dig av projektet, ska kolla mer på ritningarna sedan. Vad kul att ni blev vänner också!
    Kram Maria

    SvaraRadera
  3. Har funderat flera gånger på att ta in en rådgivare. Få ett par kunniga, friska ögon som ser trädgården på ett annat sätt. Att få spåna idéer med ett proffs men det gäller att hitta någon som är duktig och som man kan få kontakt med på ett plan som du har fått. Jag tror kemin måste finnas där. Det är verkligen roligt att du har hittat det och att det blir en långvarig vänskap.

    Visst är det klurigt med att få ihop livet. Just nu saknar jag att inte träffa Fabian så mycket. Beror nog på att det har blivit för många kvällar som jag har varit borta och inte hunnit träffa honom innan han somnar... Nåja, vad är en bal på slottet...

    Ha en underbar trädgårdhelg min bloggvän, såg på nyheterna att vädret kommer att bli fantastiskt. Kram Hélena

    SvaraRadera
  4. Jättebra tips, vi hoppas hitta ett nytt hus snart, gärna en skånegård att renovera och då kommer trädgården att hamna i skymundan så vi har tankar att anlita någon proffesionell att fixa den :)

    Kram!

    SvaraRadera
  5. Så bra att hitta en trädgårdsdesigner som man kommer så bra överens med, och perfekt att ha någon att bolla idéer med.
    Kram
    Katarina

    SvaraRadera
  6. Det var ett mycket kärt återbesök för mig med!!! Så himla kul att träffa dig och se er fina trädgård! Jag är SÅ stolt över er och allt ni har åstadkommit under åren i er trädgård, och jag är så otroligt stolt över att få vara en del av den. Jag ser massor fram emot att få följa er under åren och se hur allt utvecklas! Stor kram till dig och hela familjen! Kram!

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...