lördag 10 september 2011

Snötörel och växthusfantasier


































Tänkte jag skulle skriva ett inlägg om min fina snötörel. Finns det nån mer tacksam blomma? Den ser ju så skir och ömtålig ut, och så visar det sig att den är en av sommarens tuffingar. Torka, sol, skugga eller regnkaskader - allt står den visst ut med. Har blivit lurad av dess spröda uppsyn och undvikit den på grund av det, men så höll Pernilla Månsson-Colt ett sånt fint hyllningstal till den i Trädgårdsfredag på försommaren nån gång. Åkte direkt till plantskolan dagen efter det programmet!


































Jag satte två plantor i en av mina fina gamla lådor, som jag klätt invändigt med fasthäftad täckduk, och sen dess har den bara blommat och blommat och blommat. Man måste ju bara älska en sån vinnare!

Läste hos Katarina tidigare i sommar att hon lyckats övervintra sin snötörel frostfritt. Jag har dessvärre inte någon bra frostfri plats att härbärgera ömtåliga växter på, det vet ni som läste inlägget om mitt stackars olivträd häromdagen. Drömmer om ett växthus, men det är svårt att hitta ett bra ställe där det får plats. Har skjutit dessa drömmar på framtiden och sagt till mig själv att när ungarnas lekstuga flyttas bort så ska jag ha ett växthus på samma ställe. Om många långa år alltså.

Tills jag plötsligt såg en bild på detta lilla underverk...


Ett sånt skulle jag ju kunna ha! När vår tillbyggnad är klar kommer vi att ha flyttat vår nuvarande entré och på den plats där trappan är nu skulle det passa perfekt. Där skulle det värmas upp av husväggen, och det kan också ställas framför ett källarfönster på glänt och på så sätt hållas frostfritt. Du milde, tänk om jag skulle kunna bli med växthus redan nästa sommar? Tanken svindlar! :)

Någon av er som har ett sådant här eller nåt liknande? Eller som känner någon som har det? Blir ju så nyfiken på hur det funkar. Och det går ju till och med att sitta i det och ta en kopp kaffe. Förutsatt att man inte är för lång, eller har en massa vänner med sig! Ja, nu fick jag något att fundera på. Och spara till!

Växthuset på bilden är av märket Vitavia, och modellen heter Ida 1300. Det finns i ytterligare två storlekar, en mindre och en större. Cirkapris för storleken på bilden är 4000 kr av plast, tusenlappen dyrare i glas. Jag delar ju trädgård med Tage, så för mig blir det i så fall ett av plast för allas bästa. :)

Kram från
... som redan drömmer om tio sorters tomater nästa sommar!

14 kommentarer:

  1. Åhå - växthusdrömmar - härligt! Jag drömde länge jag med innan jag fick mitt lilla vinkast (växthus mot vägg). Det är lite större än det som du funderar på men mitt har en skjutdörr på kortsidan - men allt är ju en smaksak. Fördelen med skjutdörr på sidan är att du kan ha en odlingsbädd i marken på den sidan som inte är mot husväggen. Mitt är byggt med jordbädd men ångrar jag mig, så går det att lägga igen bädden. Fördel med bädd är att den inte torkar ut lika fort som om man odlar i krukor, ger växterna lite mer näring från grundjorden, men allt beror ju på hur växthuset skall användas.

    Ta en titta på min blogg, under fliken Vinkast (flikarna ligger under headern). Du kan backa bak i tiden och se hur vi byggde, vi la sockeln på lecablock för att få så mycket höjd som möjligt.

    Första vintern var mild och då plastade jag in växthuset och hade en värmefläkt och övervintrade växter i växthuset. De sista två vintrarna har det varit för kallt för att hålla det frostfritt - kanske om man isolerar under stengolvet - eller värmeslingor om man har det i huset tidigare? Men det blir dyrt för ett växthus har ju ingen isolering i plast/glassektionerna. Har sett bloggare köpa miniväxthus i plast som ställs i växthuset och en frostvakt/värmefläkt enbart i det lilla plasttältet.
    Jag kommer numera att ha övervintrarna i tvättstugan, i källaren - att de får lite ljus är mindre viktigt, huvudsaken är att det inte är minusgrader. Så fort vargavintern är över ;) så flyttar jag ut växterna i vinkastet med frostvakt - billare så :)

    Lång kommentar men hör av dig om du har mer frågor :) Jag ♥ mitt lilla vinkast!!!! :)

    SvaraRadera
  2. Det där lilla väggväxthuset ser ju riktigt trevligt ut...sparar ju mycket utrymme och borde ju få en del gratisvärme från husväggen som du skriver. Priset var ju också helt OK. Tål att funderas på?

    Kram Anna Vattenkanna

    SvaraRadera
  3. Häftigt när drömmar som först verkat så oändligt långt borta att realisera med ens blir genomförbara. Snart! Ett litet växthus som det du visar verkar ju toppen. Allt behöver inte vara stort. Som du säger kommer det ju finnas gott om plats för tomater och annat gott... Kör på!!!

    Hälsar Åsa

    SvaraRadera
  4. Hihi, jag säger precis samma sak; när sonens stora studsmatta är borta då ska jag ha ett stort växthus där! Så länge har jag mitt lilla fina, som jag håller på och färdigställer.
    Växthuset på din bild ser jättefint ut, låter smart att man kan ha det mot ett källarfönster.
    Vilken snygg låda med snötörel i! Det var några år sedan jag hade den, men till våren ska den inhandlas och jag ska pröva att övervintra den...säger jag nu i alla fall;)).
    Ha en fortsatt skön helg!
    Kram Maria

    SvaraRadera
  5. Jag har haft snötörel två år men har inte övervintrat den pga av samma orsaker som dig.
    det där lilla växthuset ser ju jättebra ut...ett plus att man kan sitta i det också....för det ingår imina fantasier om växthus, själva sitandet alltså :))))
    Ha det bra .

    SvaraRadera
  6. Snötöreln är ny för mig.
    Som du förstått så är vi på Lill-Hasta förespråkare för att återvinna/och hålla ner kostnader. Vi håller på att samla material för att kunna bygga växthus i trädgården på sikt. Jag läääängtar till dess det är klart.
    Först ska bara... grävmaskinen lagas.... lecablock, trä till stomme och kanalplast till taket införskaffas. Övrigt material (glas och dörrar) finns. Sedan är det bara att sätta fart. :-)

    SvaraRadera
  7. Blir väl kanonfint med ett sånt växthus. Plast har jag i mitt nu, hade ett gammalt villab i glas tidigare men det skedde lite olyckor med det, någon förlupen boll och katten sprang rakt in i det en gång och smällde en ruta. Som tur var så skadade hon sig inte. När vi byggde nytt så var det ingen diskussion om det utan det var plast som gällde.

    Kram
    Jessica

    SvaraRadera
  8. Sådana växthus är så fina och praktiska och det är kul när man går där i planeringen och drömmarna.
    Snötöreln var fantastisk!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  9. Snötörel går alldeles utmärkt att övervintra inomhus i ett någorlunda svalt fönster. Jag tog helt sonika in min ganska stora kruka och satte den i ett västerfönster (vi har dessbättre breda fönsterkarmar), dessutom tog jag sticklingar och de flesta klarade övervintringen utmärkt. Vattnade lite 'lagom'. Töreln tappade en en hel del blad, men när jag flyttade ut den på våren kom den snabbt igång och har sedan blommat hela sommaren. Så försök du bara, man kan inte mer än misslyckas!
    Kram från Eva

    SvaraRadera
  10. Ja vad roligt det skulla säker kunna funka!Lite bubbelplast o en frostvakt sen borde det funka.
    Var roligt då kan du förvara en hel del!
    KRAM från mig!

    SvaraRadera
  11. Ja, du vet att jag är en vän av snötöreln, jag har också jättebra erfarenhet av den! Den tål allt! Att kunna övervintra frostfritt är bra, hoppas du kan skaffa det lilla växthuset! Och så hoppas vi på en mild vinter!
    Kram
    Katarina

    SvaraRadera
  12. Snötörel - ytterligare en växt att lägga på minnet! Har ingen av någon anledning! Växthus ja..., de drömmarna kan nästan vara jobbiga ibland. Ska vi bygga eller ska vi inte... Just nu lutar det år inte, men kanske glasas en uteplats in som en kompromiss. Har man litet utrymme kan kanske det på bilden vara en idé men jag kan inte låta bli att känna mig lite klaustrofobiskt när jag ser bilden, det ser liite trångt ut för fikande flickan! Men drömma ska man!

    kram louise

    SvaraRadera
  13. Men vad fint det var med lådan och snötörel, måste in på min kom ihåg lista. Är det okej att låna bilden? Jag skriver så klart att den är från dig. Växthus är ju en dröm och jag vill verkligen ha ett. Vi kommer nog börja med ett orangeri i anslutning till huset och sen om många, många år kanske det blir ett växthus under eken...
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  14. Snötörel är en av mina älsklingsblommor på sommaren Inte visste jag at den går att övervintra. Det måste testas. På balkongen kanske inglasad och lite varmare än växthuset på kolonin.
    Jag får inte upp bilden på växthuset men det låter bra.
    Ha en fin dag
    Kram Meta

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...