tisdag 17 april 2012

Hur mår du egentligen, prinsessan Mary?

Jag har lite bryderier angående mina pelargonsticklingar som jag satte för en tid sedan, och som vuxit så det knakar sedan dess. Nu behöver jag mina läsares hjälp med att se om jag har ett pelargonproblem, eller om det rent av är en problempelargon? ;)

Det här är min pelargon, uppkallad efter den danska kronprinsessan Mary. Vita, fyllda blommor ska den få så småningom och är alldeles, alldeles underbar tycker jag.




























Jag är absolut ingen pelargonexpert och det är också därför jag skriver det här inlägget. Har hon inte blivit lite ranglig? Ja, det har hon ju i så fall gemensamt med sin namne... Borde den toppas? Och är det verkligen sant att man brutalt ska klippa bort de första blommorna när de kommer?

Hoppas på svar av några riktiga pelargonexperter därute, för inte sätter jag saxen i denna utan att veta vad jag pysslar med...

Kul att så många vill vara med i min utlottning, det gläder mig!

Ha en fortsatt fin tisdag!

12 kommentarer:

  1. Jag vet inte hur man egentligen ska behandla pelargonier, så jag borde inte kommentera alls. Men jag gillar dem när de får växa som de vill, lite vilt och lite rankt. Allt efter deras eget huvud. Vissa håller sig mer kortväxta och buskiga medan andra ranglar iväg. Och de sistnämnda är mina favoriter i växtsättet. Mer romantiskt och gammaldags än de hårt tuktade och småknubbiga, tycker jag. Att de sedan kan vinna på en första ordentlig tillbakaskärning just när de börjar bli lite väl höga, gör att de får fler grenar och skott som kan bära blom. De blir även mer stadiga då.
    Hej från Törnrosa

    SvaraRadera
  2. Är inte heller någon pelargonexpert, men jag hade nog klippt ner den faktiskt. Då får den ju fler grenar och blir som sagt lite mer stadig. Och fler grenar innebär ju fler blommor - så kör hårt!

    Tjingeling!

    SvaraRadera
  3. Toppa din pelargon! Tag sen bort de två-tre nedersta bladen och sätt sticklingen i ett glas med vatten eller direkt i kruka med såjord så kommer nya rötter och du får en pelargon till! Om du låter din blomma fortsätta växa på höjden bör du sätta till stödkäppar. Annars kommer den inte att orka bära upp blommorna (som ju är ganska tunga) utan att brista i något skede..
    Lycka till med din pelargon!
    Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Glömde säga att ja, knip bort blomknoppen samtidigt du tar sticklingen. Verkar hårt men den bör nu koncentrera sig på att överleva för att senare kunna belöna dej med rikligare blomning.
      Anna

      Radera
  4. inte för att jag heller är någon pelargonexpert men jag hade nog också klippt ner den!
    Lycka till!

    SvaraRadera
  5. Den ser ju välmående ut men jag hade kapat den på mitten, ovanför ett bladveck. Ingen stamstump kvar alltså. Då förgrenar den sig fint. Den avklippta delen kan du sätta i jord. Klipp då av stamstumpen (kommer inte på något bättre ord)och ta bort nedersta bladparet så växer det ut nya rötter där. Den bit du sätter i jord ska inte vara för lång och inte ha blomknoppar. Knipsa av dem om där finns. På en rotad planta som börjat växa tar jag inte bort blomknoppar. Det går bra ändå. Känner mig lite svamlig men jag hoppas du fått svar. Observera att dessa råd kommer sig av mina erfarenheter, inte så mycket vetenskaplig kunskap.

    Kram

    SvaraRadera
  6. Jag hade också kapat den och fått två plantor :-) Den ser kanonfin ut.
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  7. Kapa den säger jag! ingen expert på pelargoner men har ett gäng sticklingar. De kapade jag glatt 5 cm ovanför jordytan, både knoppar och blad åkte av! Det var över en månad sedan och jag tycker de ser buskiga och fina ut nu! Toppen kan ju som skrivits bli en ny planta! Pelergoner vill tydligen ha mycket näring.

    kram louise

    SvaraRadera
  8. Den ser jättefin ut - håller med de andra om att kapa. (Fast själv är jag ganska sjåpig med kapandet ;-) det känns ju lite synd att kapa dem när de växer så glatt.)

    Ha det gott!
    Annika

    SvaraRadera
  9. Fanns ju inte mycket att tillägga här, du har ju redan fått svar:-)

    Kram
    Anna

    SvaraRadera
  10. Ja klipp av säger jag oxå!Fint med fler av samma sort :-)Jag sätter ofta i vatten men även i jord särskilt när jag behöver ha många :-) då åker jordsäcken fram!
    KRAM från mig!

    SvaraRadera
  11. Vad bra att så många vet hur man ska göra...jag funderade själv också på att göra ett inlägg om just detta ämne. Då får jag väl ta modet till handling och kapa mina nyinköpta lååånga pelargoner, hoppas de överlever!
    Karla.

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...