söndag 22 april 2012

Hyllning till häggmispeln

Idag ska jag göra en närmare presentation av ännu en favorit i min trädgård, nämligen häggmispeln. Förra försommaren satte vi en ny häck av häggmispel längst ner på södra kortsidan av vår trädgård. Då var den redan överblommad och bladen sommargröna, så det är först nu vi får se den i knopp. Och vilket skådespel, titta bara!























Vi har en häggmispelhäck till på ett annat ställe i trädgården, men den är av en annan art, jag tror det är prakthäggmispel. Den planterades innan jag tagit för vana att skriva ned växtnamn, så säker är jag inte. När trädgårdsfirman som satte den nya häcken frågade vilken art jag ville ha så sa jag att det inte spelade så stor roll. Jag trodde det var "same same" med häggmispel och att alla olika arter såg ungefär likadana ut. Döm om min förvåning när våra nykomlingar nu knoppas i en vacker ljusröd ton och alltså verkar vara kopparhäggmispel. Visst är den vacker?Och det gör absolut ingenting att våra två häckar inte är samma, dels för att de ändå står en bit ifrån varandra men framför allt för att vi nu får njuta av ännu mer färg i nya toner.























Det har regnat över Skåne idag och vattendropparna landar som små pärlor på de nyutspruckna bladen.


Snart blommar den med klasar av vita små blommor. Några varma dagar till så! Jag tycker häggmispeln är en verklig klippa bland mina trädgårdsväxter. Den är härdig, lättodlad och har inga större anspråk på vare sig jordmån eller vatten. Och den är lika vacker under hela säsongen, från de första ludna små knopparna till den skira men kortvariga blomningen, över sommaren då den har ett djupgrönt bladverk och får ätliga bär som lockar fåglar till trädgården. Ja, man kan äta dem själv också och koka saft och sylt av bären men det har jag inte testat. Än, vill säga... Till sist avslutas säsongen med ett sprakande färgfyrverkeri i knalligt röda och gula nyanser. Den kan formklippas eller lämnas friväxande och den växer relativt snabbt till en tät häck. Ja, den gör ingen besviken och jag kan verkligen rekommendera den till den som funderar över en lövfällande häck.

























Nu stundar snart veckans tv-höjdpunkt. Dags att koka thé och bänka sig framför Trädgårdstoppen, där ännu en trädgårdsbloggare ska visa sin trädgård ikväll. Spännande ska det bli att få se mer av denna fina trädgård!

Innan jag slutar för idag vill jag tacka för alla lyckönskningar om rosrost-bekämpningen. Jag lovar att ni ska få följa hur det går, och hoppas att jag åtminstone ska kunna minska angreppen i år. Mina 'New Dawn' är också en viktig stomme i min trädgård med sina vackra blommor som blommar hela säsongen, men det skulle ju vara kul om även bladen kunde få vara lika fina. Skam den som ger sig.

Ha nu en skön avslutning på veckan allesammans!

Kram från
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...