torsdag 19 april 2012

Trädgårdsspanarna, del ett

För en tid sedan berättade jag att jag kommit med bland årets Trädgårdsspanare, gänget som varje år i Riksförbundet Svensk Trädgårds regi testar olika trädgårdsprodukter. Årets test går ut på att se vad sex olika nätbaserade trädgårdsbutiker går för, och de totalt 25 spanarna har alla fått i uppdrag att beställa olika sommarblommor. Butikerna ska i steg ett testas utifrån utbud, information på hemsidan, leveranstid, de levererade växternas skick och betalningsmetoder. Och idag fick jag min leverans från Botaniska Världen, den firma som jag blivit tilldelad att testa. Totalt tio små plantor packade jag upp, och de låg väl inbäddade i sina plastförpackningar.




























Längst fram ligger tre små plantor av vita Flitiga Lisa 'Sunpatiens', bakom till vänster den knallrosa pelargonen 'Sil Vera' och till höger fuchsia 'Holly Beauty' som enligt bild på hemsidan ska bli ljust lila. Rötterna såg fina ut på samtliga och endast några småblad var skadade på några av plantorna.

Alla såg de lite trötta ut efter resan, men efter omplantering i lite fräsch jord och dusch i ljummet vatten blev de märkbart piggare. Ja, ni vet ju själva hur välgörande en kopp thé och en varm dusch kan vara när man kommer hem efter en långresa. Det är mitt intryck även vid mina tidigare internetbeställningar, att plantorna kan se rätt tilltufsade ut men tål mer än man tror. 

Men pelargonsmåttingarna ser ju ärligt talat inte alltför roliga ut med sina gulnade blad. Jag får ge dem några dagar att pigga på sig, gör de inte det får det nog bli reklamation. 

Nu är det meningen att jag ska följa de små plantornas liv och leverne under sommaren, läsa instruktionen som kom med dem noga och sedan utvärdera och fotografera vid fyra olika tillfällen innan slutrapport skickas in i början av september. Det blir en dubbel utmaning för mig att dels göra allt detta, men också att förhoppningsvis lära mig att tycka om blommor som hittills aldrig fått flytta in hos mig. Men, kan jag ta forsythian till mitt hjärta ska det nog gå bra även med fuchsia och Flitiga Lisa. 

Årets trädgårdsspaning är ett samarbete mellan Riksförbundet Svensk Trädgård, Råd & Rön och Fritidsodlingens Riksorganisation och mer om hur det går till kan du läsa här

Wish me luck!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...