fredag 13 april 2012

Tusen nyanser av ljusgrönt

Äntligen, mildare väder och soldisig luft. Doften av jord och så alla dessa färger som exploderar runt omkring. Alla dessa knoppar och nyspruckna löv med sina oräkneliga gröna nyanser, så underbart det är! Vårtecknen fortsätter att rada upp sig - igår såg jag till exempel den första gräsklipparen. Dock ej i min egen trädgård.

Här hos mig skiftar nu syrenknopparna i mörkaste lila och det är en fröjd varje år att se den där första skiftningen och den lilla toppen av knoppen som ser ut som en pytteliten druvklase. Det här är lycka i en liten knopp! Och ser ni att även de små bladen som skyddar knoppen drar mot lila? Helt perfekt!























Häggmispelns knoppar är också för ljuvliga just nu, ludna och rödrosaskimrande med ett litet stänk av ljusaste grönt. Man bara måste pilla på dem!



































Så här långt har min kaprifol kommit. Precis bredvid uteplatsen klättrar den i plommonträdet och sprider sin ljuva doft under försommarens grillkvällar. Just nu ser de gröna knopparna ut som små diamanter uppträdda på tråd... Tänk, snart sitter vi där och dricker rosévin och njuter av en härlig biff!























Flocknävan är också en bra bit kommen, en ljusgrön liten kudde som de ljusrosa blommorna snart kommer att sväva ovanför.























Och kolla här då, är inte de små rosenknoppsknopparna hos liten kärleksört alldeles otroligt söta? Skulle ju platsa på vilken prinsesstårta som helst...


Pionens knoppar står som röda spjut ur marken och jag följer deras framfart lika förundrat varje år.























Massor av knopp i min klematis, som redan är uppe vid plankets topp! Om de kunde skulle de nog skrika ett litet vårskrik när de tittar över kanten för första gången...























Härligast knoppar av alla så här års har nog nästan klätterhortensian, eller? Mer ljusgrönt än så här kan det nog i alla fall knappast bli.























I min lilla köksträdgård är det inte långt kvar till vi kan skörda den första rabarbern. Någon mer än jag som upptäckt Linda Skugges knäckiga rabarberpaj? Hittade receptet för flera år sedan när hon delade det på sin blogg, och har bakat den flera gånger varje sommar efter det. Visst är bladen för coola just nu, krusiga och fina!























Och igår var det äntligen dags att premiärså ute. Skönt nedbäddade ligger nu årets första sallad- och morotsfrön. Satsar i år på den tidiga sorten 'Paris Market', som förhoppningsvis ger små runda goa morötter redan till midsommar. Om de får vara ifred vill säga... Och det är inte fåglar, morotsflugor eller hagelskurar jag oroar mig mest för.























Jag tror ni fattar vad jag menar...

































Hoppas ni får en skön start på helgen och så håller vi tummarna hårt för fint väder, ok? För här ska grävas och drickas utekaffe!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...