tisdag 24 april 2012

Upphittat: Nytt fulhörn

Jag tror att de flesta trädgårdar, hur välskötta de än är, har en mindre lyckad del någonstans. Något ställe där det växer dåligt, där ogräset tagit över eller dit solen aldrig når. Eller en hörna där gammal bråte, komposten och diverse annat samlas. Så även här, men eftersom vår trädgård var så enormt igenvuxen har den fulaste platsen flyttat runt under årens lopp i takt med att vi fixat till de olika delarna. Fram till förra våren var det ingen tvekan: Buskaget och den igenvuxna gången nere vid det gamla fallfärdiga garaget var det självklara fulhörnet. Ingen vacker syn, men desto bättre blev den nya häggmispelhäcken och uppfarten som ersatte eländet.


Idag insåg jag plötsligt att hemliga hörnan bakom huset, där vi har vårt insynsskyddade trädäck kvalar in som trädgårdens nya fulhörn. Rabatten har just tömts på rosor och funkia som istället har flyttat till den nya rabatten på framsidan, och nu ser det så här ödsligt och tråkigt ut. Det här är också sista sträckan som vi inte har bytt staketet, och det är fortfarande fult gunnesbo-stängsel in mot grannens. Det planerar vi att byta under den här säsongen, till samma svarta plank som ramar in resten av trädgården. Dessutom utgör detta baksidan av grannens garage, där ogräset frodas och klättrar genom stängslet in till oss. Ser ni maskrosodlingen? Som tur är har vi världens bästa grannar och vi planerar att göra staketbygget till ett gemensamt projekt. Då känns det genast mindre jobbigt, vi som annars har allt målande och skruvande i alltför färskt minne...




Just nu växer här bara kantnepeta och några stackars vitmalört som fört en tynande tillvaro de senaste åren. I ena kanten av rabatten växer vår gamla syren, vilket gör att det är en snustorr plats full av rötter. Solig större delen av dagen är den också, dvs stekhet på sommaren. Jag har köpt några plantor av röd solhatt 'Magnus' som jag placerat ut som jag tror jag vill ha dem. Men vad mer? Den trista betongsockeln ska målas svart så småningom. 


Här ser man hålen efter de uppgrävda rosorna. Ingen vidare inspirerande plats som den ser ut nu... Jag har några plantor av vit solhatt som jag skulle kunna flytta hit, men frågan är om det blir kaka på kaka med vita och röda bredvid varandra? Andra funderingar är att skaffa fler av min favoritperenn bolltistel, som skulle vara fina tillsammans med de rödrosa solhattarna. Vad tycker ni?

Ja, detta är min trädgårds fulaste plats just nu. Det känns skönt att ha visat upp den också, så att ingen går och tror att det är genomtänkt och fixat överallt. Som kuriosa kan jag också berätta att denna rabatt var den enda befintliga som inte var helt igenvuxen när vi flyttade hit. Däremot var växtvalet lite udda - här växte enbart rabarber!

Tror jag måste avsluta inlägget med något finare... som min nyinköpta alunrot 'Chocolate Ruffles' som börjar växa till sig i sin kruka med sina vackra blad.

 Och så blommar äntligen narcissen 'Thalia' som jag satte i höstas. Jag tycker att den är så vacker!


Till sist måste jag ju bara fråga: Hur har ni det med era fulhörn egentligen? Vågar ni visa dem? Hoppas det, för det är något så befriande över dessa gudsförgätna ställen. Eller hur?

Kram från
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...