tisdag 22 maj 2012

26 grader sommar

Hoppsan, sommaren kom visst med besked! Alla som klagat på den kalla våren, nu blev det minsann en svettig revansch. I trädgården fortsätter det att prunka, försommarblommorna har skjutit i höjden på bara några dygn och utmanövrerat vissnande tulpaner och annat vårlikt med en skräll. Jag pustar lite i skuggan, smått chockad över hur varmt det faktiskt är. Vad har man på sig? Hur gör man? Konstigt att det är samma sak vartenda år när värmen kommer...









Mina allium slog ut igår alla på en gång: Klara, färdiga - blomma!























De är vackra som små konstverk. Måste komma ihåg att sätta fler lökar på nya ställen i höst. Vill ha dem överallt!

I rabatten under plommonträdet har de sällskap av frodig funkia, kaukasisk förgätmigej och liljekonvaljer. De lila bollarna svävar så förföriskt över hela härligheten. 

Bakom lekstugan gjorde jag en liten ny rabatt i våras, och nu är där grönt vill jag lova. Funkia, myskmadra och ormbunkar har redan bildat en liten djungel.


I Tages alldeles egna pallkrage har fröna redan grott. Fortsätter det vara såhär varmt så kan han plocka sin första bukett zinnia inom en väldigt snar framtid. 

Och knopp i dahliorna, som fått flytta ut i rabatten. Det ska bli vita pompom-dahlia 'Snowflake', som jag såg i Botan i Lund i somras och föll pladask för. Knopparna är ju för söta, som små knappar.





I köksträdgården har gräslöken också gått i blom. Lila bollar är verkligen temat för dagen i Tages trädgård.

Ja, jösses säger jag, så varmt det blev! I natt fick vi ta fram fläktar och bädda med tunnare täcken på vår gassiga övervåning. Och Tage är fortfarande sjuk och febrig med en massa kliande prickar, så honom fick vi badda med en fuktig handduk när det var som värst. Nu hoppas vi på lite svalkande vindar ikväll så att han kan sova gott hela natten. Själv tänker jag smyga ut i trädgården igen så fort barnen somnat, och bara sitta där under min syren och lukta på blommorna...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...