lördag 12 maj 2012

...och så går våren över i sommar...

Har just kommit hem efter en intensiv dag med vänner, massor av barn och mycket kärlek och glädje. På vägen hem var himlen alldeles rosa och det där typiska försommarljuset låg över de skånska rapsfälten. Sagolikt fint och jag kände mig så lycklig och rik som får uppleva detta medan ungarna sov trötta i baksätet efter en hel dags lek och stoj.

Och så kommer insikten om att det snart är sommar över mig så starkt. Den långa vintern och den kalla våren ligger snart bakom oss och nu väntar ljusare och varmare tider. Det har varit ett förfärligt långt och tufft år sedan förra sommaren och vi har varit igenom påfrestningar i familjen som vi sent ska glömma. Men med sommarljuset, de senaste dagarnas ljumma regn, blomdoft i vinden och sandalinköp till barnen kommer en lätthet i stegen och en stark segerkänsla. Vi klarade det, och nu väntar en lång härlig sommar på oss!


I min trädgård är det också tydligt att den första sommarmånaden bara är några ynka dagar bort. I min skuggrabatt under äppelträdet har den söta lilla spetsmössan börjat blomma den här veckan, och den är en så fin budbärare om sommaren. Den sprider sig lätt och har fina blad som också fungerar som marktäckare. Kan verkligen rekommendera den till halvskuggiga lägen.























I samma rabatt är flocknävan 'Spessart' också på väg att slå ut. Den känns också verkligen så somrig och när jag ser den tänker jag på midsommar, ljusa kvällar och lätta dagar. Tänk att det snart är dags nu!
























Och på smultronkullen under syrenen blommar det för fullt. Förutom dessa smultron och de vanliga jordgubbarna i köksträdgårdens jordgubbsland har jag i år planterat vita smultron 'Snövit' och även vita jordgubbar 'White dream'. Det ska bli spännande att se hur de utvecklas och kul att det finns ännu mer för barnen att mumsa på i sommar. Jag är glad över att få in mer frukt och bär i trädgården för vart år, egenodlat smakar alltid bäst och jag vill ju att barnen ska veta varifrån godsakerna kommer.


Bakom lekstugan håller fina ormbunkarna som jag fick av grannen tidigare i våras på att rulla ut sina flikiga blad. Vilket skådespel, det är ju som en liten konstinstallation.


Och så äppelträdet... kan inte låta bli att visa det igen, så alltigenom ljuvligt som det är just nu, jag får aldrig nog! Ja, nog är det sommar i luften trots kall blåst över Skåne idag. Jag går och lägger mig nöjd och glad och sparar den här fina dagen i hjärtat.

Håll tummarna för mojnande vindar imorgon så att vi kan börja bygga växthus!

Kram från
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...