måndag 10 september 2012

Sommaren som kom tillbaka

Ja, se det lönade sig visst att försöka hålla kvar sommaren. Idag kom den tillbaka, hela 25 grader har vi haft i Malmö i eftermiddag! Jag har varit hemma idag med en hostig liten Tage, som efter en jobbig natt faktiskt mådde rätt bra ändå. Vi har plockat hallon, druckit saft i solstolarna och när storasyster kom hem blev det ett litet spontant glasskalas också. Man får ju passa på!



Medan Tage mumsade hallon rusade jag ett varv med kameran. Det mesta Tage gör ska gå så fort som möjligt, så det var inte många minuter jag hade på mig. Just idag slog den första blomman ut på mina höstsilverax 'Brunette', och det var den jag ville fånga. Och det passar ju utmärkt, eftersom den grekiska lövkojan och luktärterna förpassades till komposten i helgen. Nu är det en ny ljuv doft som svävar i vinden, söt och lite vaniljaktig.


Mina höstsilverax flyttades i våras för tredje gången och äntligen verkar de trivas. Nu bor de i halvskugga bakom elefantgräset, där det också är lite fuktigt. Det var svårt att få till en bra bild eftersom gräset fladdrade runt blommorna och trasslade in sig hela tiden. Men man ser ändå någorlunda hur silveraxets mörka blad möter hampflockelns smutsrosa blommor. Gillar dem tillsammans, och med gräset som ett blankt draperi framför blev det riktigt effektfullt, tycker jag.


Framför dem växer kärleksörten 'Matrona' och rödbladig alunrot. Och så mina kungsängsliljor av keramik, som kontrast. Man vet ju aldrig innan, när man sitter där på vårkanten och planerar sin rabatt, hur det ska bli. Men den här gången blev det rätt så bra, tycker jag!

För övrigt har jag fortsatt plocka plommon idag, plocka och plocka. Dottern och hennes kompis tog position uppflugna på kompostens lock. Där stod de sedan och hojtade "Vem vill ha en kasse plommon?" till alla som passerade förbi. Och det funkade utmärkt. Fyra kassar blev vi av med, och dessutom fick barnens förskola ett stort lass i morse. Inte för att det huvud taget märks den minsta skillnad i trädet, men ändå. Det är roligt att få ge och göra någon glad, om så bara med en påse plommon.

Ikväll mår Tage bättre. En åskskur har just passerat och troligen sjunker temperaturen tills imorgon. Men vi fick en riktigt varm sommardag till. Och Tage och jag fångade den!

Kram från

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...