fredag 7 september 2012

Blooming Friday: Förväntan

Fredag kväll och sällan har den varit så efterlängtad. Maken är på after work, barnen sover och jag är ensam med bloggen, ett glas vin och den här sköna låten som är alldeles perfekt för just den här stunden. Vill lyssna igen och igen! Höstkänningar i luften, en blåsig kväll över Skåne och över grannens eternithus går septembersolen ner.





Tema för dagens blommiga fredag hos Hélena/Bland rosor och bladlöss är Förväntan. Jag måste erkänna att det är trögt idag. En tuff vecka tar ut sin rätt och jag har funderat en lång stund över tänkbar tolkning utan att hitta rätt. Många av mina bloggvänner känner förväntan inför våren, inför årstidernas skiften och trädgårdens pånyttfödelse när de första lökarna bryter jordskorpan i början av det nya året. Men jag är inte där just nu. Lökkatalogerna har blivit liggande och de fina tulpanlökarna som jag fick i present av min kusin när hon varit i Amsterdam har inte kommit i jorden. Det är för mycket här och nu för tillfället. 


Vad har jag för förväntningar just nu egentligen? Ja, den största och viktigaste är att helgen som ligger framför oss ska bli en riktigt bra en. Imorgon får jag besök av två trädgårdstokiga kolleger som ska få se min trädgård för första gången. Jag förväntar mig en mysig fikastund, utbyte av frukt (plommon mot Aroma-äpplen) och att få dela trädgårdsglädjen en stund. Och så hoppas jag att jag får många kramar av mina barn den här helgen. De behövs. 

På längre sikt finns en massa härlig trädgårdsförväntan kring mina nyplanterade träd. Klotlönnen, silverpäronet och glanskörsbäret. De ska växa upp och bli större tillsammans med mina barn, och så småningom ge min trädgård en annan karaktär. Undrar hur de kommer att se ut om fem år? Undrar hur mina barn ser ut då? Och vem jag själv kommer att vara? Fem år är lång tid, många lärdomar hinner göras, både glädje och sorg hinner komma och gå. Jag hoppas att vi alla är här då, att kärleken är lika stor och att barnen har format sig själva ännu mer som de härliga små människor de är. Och för min egen del hoppas jag vara lite klokare, lite modigare och att mina skrattrynkor blivit lite djupare. 

Så går mina tankar denna trötta fredagskväll. Nu blir det soffan en stund och sen väntar äntligen sängen. Imorgon är en ny dag, och den här kommer aldrig mer igen. Bra så.

Njut av helgen!

Kram från 

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...