söndag 9 juni 2013

Oj, vilken trädgårdshelg!

Söndag förmiddag och jag har just varit och planterat ett tjugotal nya plantor därute. Här har shoppats förstår ni, precis som sig bör när ett gäng halvgalna trädgårdsbloggare träffas. Hélena och Anna-Karin och jag har varit på roadtrip i Skåne, och ojojoj, så kul vi har haft! Vi har babblat och skrattat och tipsat varann och druckit vin och babblat ännu mer. Är helt slut nu, men mycket glad och nöjd. Nu får ni hänga med på vår runda, håll i er så kör vi!

Efter att tjejerna kommit i torsdags kväll började vi vår lilla rundtur hos Anna Vattenkanna på fredag förmiddag, och det var så kul att se henne och hennes otroliga lilla trädgård igen. Jag var ju hos henne förra sommaren med ett gäng skånska bloggare och då var det ösregn och mitt i högsommaren. Det var spännande att återse allt en annan tid på säsongen, och det andra besöket var minst lika roligt som det första. Den här gången valde jag att fokusera på Annas alla roliga små detaljer, som dyker upp överallt och får en att småle gång på gång.

 Anna har 22 träd på sina 180 kvm, svårt att förstå hur det är möjligt, men det är det!


Jag älskar hennes känsla för färg och form och kompositioner, som här i solhörnan där hon har sin lilla grönsaksodling. Den vackra randiga krukan är gjord av en gammal rullgardin - återbruk när det är som bäst!


Det finns så många små detaljer överallt att bli glad av, som här där den lilla tagetesodlingen i kruka binds upp med ett orange snöre som kommer att matcha blommorna perfekt sedan.




Välkommen in i minidjungeln! Ja, om du inte är en snigel förstås.


Är du däremot groda kan du hänga med det här glada gänget under ormbunken.



Vi satt i den sköna skuggan i Annas sköna lounge och pratade en lång stund, och efter en god lunch och mer trädgårdsbabbel var det dags att åka vidare. Tack Anna för att jag fick komma till dig än en gång!

Nästa stopp var Löddeköpinge plantskola, och ni som följer mig vet att det är ett av mina absoluta favoritställen här i trakten.




Det var väldigt trevligt att få visa den här platsen för mina gäster, det är ju en rätt speciell plantskola med alla sina små rum med svarta detaljer. Skicka in ett gäng trädgårdstokar laddade till tänderna och med visakorten i högsta hugg, och ni kan tänka er att det gick vilt till... Anna-Karins baklucka blev raskt full av kassar. Redan, hur skulle detta gå? 


Här står Hélena och spanar in aklejor. Många plantinköp blev det, för allt trädgårdsprat och gemensamt bläddrande i trädgårdsböcker hade ju givit en enorm massa inspiration och nya idéer. Som att jag själv bara måste ha en mörklila iris, till exempel... Vad jag köpte mer kommer i ett eget inlägg så småningom.

Från Löddeköpinge drog vi sedan vidare till Katarina i Lund, och hennes vackra, vackra trädgård. Där tillbringade vi några härliga timmar med ännu mer prat om växter och färger och bladverk och ohyra om vartannat. Det var tre trötta bloggare som landade här hemma i soffan framemot kvällen, och ändå kunde vi inte låta bli att vara uppe och surra ett tag till. Stackars Hélena som var förkyld fick inte en chans att vila rösten!

Ingen rast och ingen ro, det blev en tidig start på lördagen och när Åbergs i Ystad öppnade klockan nio hängde vi nästan på låset. Hélena hade legat och läst deras plantlista innan hon somnade kvällen innan, och Anna-Karin var väldigt taggad att återse stället efter att ha varit här med två mindre trädgårdsintresserade vänner för ett par år sedan. Dags för revansch, med andra ord!



Här står mina fina trädgårdsvänner mitt i grönskan och diskuterar benved. Precis som det ska vara när nördar träffas, eller hur? Jag är djupt imponerad av hur mycket de kan, de här två. De är riktigt bra på att komponera rabatter, och att ha dem på besök har givit mig hur många nya uppslag som helst. Tänk, vilken tur att jag började blogga, annars hade jag ju aldrig träffat alla dessa härliga trädgårdsmänniskor.


Inte heller hade jag haft denna söta rosenkrage i min trädgård, men det har jag nu sedan några timmar tillbaka. Hur fin som helst ihop med spansknävan. Jag håller på att få en rosa hörna i min vit-grå-silvriga trädgård, vem hade kunnat ana det?


Efter Åbergs var det dags för tjejerna att åka vidare, den här gången mot Kristianstad och Marina och så småningom till Åsa och Lotta, som båda bor i Höör. Där fick jag lov att avvika, tyvärr, och åka hem till verkligheten igen. Men oj, så glad jag var när jag satt på tåget hem, med ett stort leende och sätet bredvid fullt av kassar. Det här har helt klart varit några av de roligaste dagarna på mycket länge. Den här lilla skylten som jag hittade i en krukplantering på Åbergs får sammanfatta dem - tack alla inblandade för en jättefin och oförglömlig helg!



Till sist en liten betraktelse från Åbergs parkering. Ja, ni ser ju själva... Jag vill inte ens tänka på hur många krukor som pressades in i denna lilla bil. Återstår att se hur de tar sig hem!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...